Hopp til innhold

Populære søk

Rolex

Cartier

Dykkerur

Speedmaster

Breitling

Tag Heuer

Longines

Tidløs kvalitet over flere generasjoner

forside2_23021_Bjerke_6_1019 2

Oppdatert

08. april 2024

Du eier aldri en bedrift.
Du tar bare vare på den for neste generasjon.

Halvor Bjerke er tydelig stolt både over at han leder en bedrift som er over 100 år, og at han med hele familien involvert ikke bare har klart å skape en solid virksomhet, men også gi Urmaker Bjerke en stø kurs inn i fremtiden.

Halvor
SELV OM HELE familien har havnet i familiebedriften har Halvor aldri lagt press på noen av dem for å ta det valget. At han kanskje har hatt et ønske om det er en annen sak. Selv trengte han også en liten runde før han tok valget. – Jeg var ferdig med skolen, og ønsket fra foreldrene mine var tydelig nok til at jeg oppfattet det. Jeg er jo glad i å bygge, helst i den fysiske betydningen, og jeg var litt usikker på mine akademiske sider. Derfor tok jeg meg et år på folkehøyskole i Kabelvåg for å tenke. Underveis ble det klart for meg at, jo, dette var noe jeg ville. Jeg begynte i Urmaker Bjerke i 1973, dagen etter at jeg kom hjem fra skolen.

Siden har du ikke sett deg tilbake?

– Nei, jeg begynte i lære hos min onkel i Storgaten for å bli urmaker, men jeg brukte like mye tid i butikken som på verkstedet. Derfor ble det et fjerde år med et perfeksjoneringskurs, og da var mesterbrevet i boks. Etter det var jeg i Sveits, først på fabrikken hos Rolex og siden en skole som var mer rettet mot markedsføring. For å være helt ærlig så har jeg ikke praktisert mye som urmaker, og er nok ikke den beste, men kan nok om faget til at jeg kan ha en berettiget mening og forstå de tekniske aspektene.

JEG ER GLAD i mange klokker, men liker klassikerne veldig godt. Rolex Cosmograph Daytona er en favoritt, og jeg har en Rolex Explorer som jeg kjøpte brukt på 70-tallet. Den er fra 1962, og har vært flittig brukt til alt fra dykking til gårdsarbeid. Generelt er jeg glad i de klassiske uttrykkene, og er svak for klokker som ikke har dato. Jeg opplever at det forstyrrer symmetrien på skivene. Patek Philippe Calatrava er også en flott klokke, og enda et eksempel på at klokkene jeg liker best er de som har et rent design.

Hva har vært det viktigste for deg i forhold til det å lede en familiebedrift som har lange tradisjoner?
– Først og fremst har jeg følt på et ansvar, og tenker at det er en viktig del av det hele. Det sies jo at første generasjon skaper, andre vedlikeholder og tredje river ned. Jeg er jo tredje, og det har nok vært en motivasjon å motbevise det utsagnet. Jeg må jo være ærlig på at det kan være utfordringer i en familiebedrift også, og siden jeg tok over i 2001 har det vært en drivkraft å bevise at jeg var rett mann for å ta Urmaker Bjerke videre. Vi har forsøkt å ha en rendyrket og tydelig linje som vi har holdt oss tro mot, og ikke latt oss friste til å ta avstikkere. I dag har vi en organisasjon som er velfungerende og harmonisk, men det er ingen selvfølge. Det handler om å gi og ta, lytte når det trengs og være tydelig når det er riktig. Jeg kunne sikkert gjort ting annerledes, men i det store og hele har det vel gått ganske bra, sier Halvor med et lurt smil.

KLOKKEVERDENEN HAR FORANDRET seg mye i løpet av de hundre årene Urmaker Bjerke har eksistert. Halvor forteller om bestefaren som angrep overgangen fra lommeur til armbåndsur offensivt, og som hadde selgere som reiste rundt til bedrifter og solgte klokker på avbetaling. Det var mye risiko i den satsningen, men den lyktes godt. Halvor mener at det å ta sjanser, veloverveide riktignok, og tørre å tenke nytt er avgjørende for å lykkes.

– Ja, det er sånn det må være. Tiden står aldri stille, den beveger seg, og vi må alltid være i takt med den. Min far og min onkel hadde et slagord. Tror det var: «Skal du kjøpe ur, så gå til en spesialist». Det var filosofien som lå til grunn, skal du gjøre noe så gjør det ordentlig. Det er ikke lett å være god på alt, så det å konsentrere innsatsen mot kvalitet og ha et tydelig fokus på hva vi skal være best på har fulgt oss, og følger oss fortsatt. Det kan du se i butikkene våre i dag også, at vi rendyrker konsepter og merker i så stor grad som mulig.

Vi har gjort store valg og viktige grep som har vært vellykkede. Vi har vært offensive og turt å ta merker både inn og ut, og det handler om at vi skal være trygge på at merkene hele tiden passer til vår profil. Nå har vi en ny strategi som er offensiv, og jeg føler at vi følger med på endringer i markedet. Vi må være villige til å ta valg som gjør at vi tilpasser oss til det vi mener er fremtiden, heller enn å tenke på at vi skal tviholde på en gammel måte å tenke på, Halvor humrer og mener at det gjør livet både mer spennende og morsomt for en hundreåring.

Halvor er også fornøyd med at alle barna nå er involvert i Urmaker Bjerke, og understreker at det har ikke vært noe press fra hans side, men at det har kommet som en helt naturlig og frivillig utvikling.

– Joakim var førstemann som sa at dette var interessant, og at Heidi og Magnus kom etter er jeg veldig glad for. Aleksander, som er gift med Heidi, ble også raskt en del av familien. Da jeg jobbet med mine brødre, før jeg tok over Urmaker Bjerke, opplevde jeg at det kanskje var litt mer konkurranse mellom oss. I dag er samarbeidet i bedriften annerledes og kanskje litt mindre krevende.

Hundre år er en anstendig alder for en bedrift som virker både dynamisk og fremoverlent, er det mulig å tenke seg et 200-årsjubileum?

– Spør du hvor vi er om hundre år? Det er det umulig å svare på. Vi kan nok ha en drøm, men det handler om hva samarbeidspartnerne velger. Nå er vi en forhandler av sterke merkevarer, men den formen å drive på kan jo endre seg. Men jeg ser ikke for meg at vi selv blir en produsent av klokker. Det er spennende å se hva som skjer, og veldig vanskelig å spå. Slik det er i dag er balansen god, og i overskuelig fremtid er vi trygge på at vi rigger oss riktig. Jeg håper at vi er i god drift om hundre år også, avslutter Halvor.


Arvelig Mulighet

Administrasjonsdirektør Joakim Bjerke er den yngste av sine tre søsken, men likevel den første som aldri var i tvil om at han skulle bli en del av familiebedriften. Det valget har han aldri angret på, og gleder seg til å være en del av Urmaker Bjerke inn i fremtiden.

DU ER EN DEL AV en familiebedrift som i 2023 feirer 100 år, er det mulig å se hundre år fram i tiden?

– I 2123 er vi vel framme ved åttende generasjon? De som er i Urmaker Bjerke om 100 år er ikke født enda, så det er et veldig vanskelig spørsmål, men det jeg tror er nøkkelen for en familiebedrift er nettopp å klare generasjonsskiftene. Det har vært tre søsken i hver generasjon hittil, men det må være en utvikling som ikke gjør at vi stagnerer. Det synes jeg vi har klart godt hittil, vi har alltid klart å ta valg som har drevet oss fremover. Klokkene vil forhåpentligvis være mer eller mindre slik de er i dag, mange av merkene vi forhandler har en historie som er mer enn dobbelt så lang som Urmaker Bjerkes. Det har selvfølgelig vært utvikling, men posisjonen til mekaniske klokker er fortsatt sterk. Det finnes jo uendelig med elektroniske og digitale alternativer, og det vil ikke bli mindre i fremtiden. Likevel håper og tror jeg at det håndverket og den tradisjonen vi representerer vil ha en verdi for mange. Det er ikke lett å spå, og uten å være naiv, så tror jeg vi vil ha en plass også i fremtiden. Husk at mange av klokkene vi selger i dag, vil fortsatt tikke og gå om 100 år.

Joakim

Er mekaniske klokker bare en nostalgisk etterlevning som vi egentlig ikke trenger?

– Overhodet ikke, det handler om noe som er langt mer håndfast og viktig for oss. Jeg tror at
baksiden av utviklingen på teknologi og digitale dingser er at de blir så raskt utdaterte, men en mekanisk klokke blir ikke det på samme måten. Det er jo ikke for å vise riktig tid at vi har en klokke, den fyller et helt annet behov. Verdien er kanskje ikke funksjonaliteten, men alt det andre som klokkene representerer. Det er noe trygt med mekaniske klokker, og da quartz-klokkene kom så var det faktisk med en egenskap som var unik – de var presise. Nå er korrekt tid tilgjengelig på mobilen som tilpasser seg automatisk uansett hvor i verden du er. En mekanisk klokke er noe håndfast og bestandig, og ikke minst er de etter min mening langt vakrere enn en smartklokke, sier Joakim og understreker at det også er en kvalitet.

Urmaker Bjerke er den ledende på sitt felt i Norge, er det viktig å tilby noe mer for å beholde den posisjonen?

– Det er helt avgjørende for å være relevant og attraktiv, nå kan det meste gjøres på nett, og da konkurrer vi med hele verden. Så det vi klarer å skape i de fysiske møtene med kunder er det vi kan tilby som ikke lar seg gjenskape digitalt. Derfor er det så viktig å skape de spennende opplevelsene, og det kan være alt fra å få se en urmaker jobbe, prøve å skru selv i en MasterClass, eller rett og slett få prøve 30 forskjellige klokker på håndleddet i butikken.

Vi forsøker også å skape innhold som du ikke kan google deg fram til. Noen lurer sikkert på hva vi tjener på å arrangere Oslo Watch Fair, holde en podcast gående eller gi ut et magasin, og svaret på det er at det er en investering i å være relevant. Det er vårt bidrag til å dele kunnskap, skape arenaer og lage innhold for alle klokkeinteresserte, og ikke bare for våre kunder. Selv om vi selvsagt håper at noen blir nysgjerrige og kommer innom butikkene eller nettsidene våre.

Butikkene skal gi deg en opplevelse, og siden det er fysiske produkter vi selger er det bare der du kan oppleve dem. Vi må alltid huske at ingen kommer i våre butikker fordi de må kjøpe seg en klokke, kundene kommer fordi de ønsker det. Det er derfor vi legger så mye innsats i å skape noe mer rundt denne opplevelsen.

Var det å bli en del av familiebedriften for å skape disse opplevelsene et enkelt valg?

– Jeg har vært en del av det hele livet, og det har alltid føltes naturlig uten at jeg kan forklare hvorfor. Den grunnleggende klokkeinteressen jeg har hjelper meg naturlig nok mye i jobben, men også i videreutviklingen av bedriften Urmaker Bjerke. Jeg har en sunn tilnærming til klokker, og er velsignet med en klisterhjerne som gjør at det er relativt mye klokkekunnskap som fester seg. Selvfølgelig synes jeg det er interessant med historiene, merkene og modellene, men er nok ikke så klokkenerdete som kunnskapen skulle tilsi, sier Joakim.


Kundeopplevelse i særklasse

Aleksander Bjerke Opsahl er salgsdirektør og opptatt av å se og forstå hva kundene er på jakt etter, og tror at den nye butikken til Urmaker Bjerke på Egertorget i Oslo vil være et eksempel på hva som skal til for å lykkes. Opplevelsen av å møte mennesker, og kunne ta og føle på produkter vil fortsatt være en viktig kvalitet.

 ALT HANDLER OM KUNDEOPPLEVELSEN. Jeg bruker meg selv som eksempel, og når jeg skal kjøpe noe som er personlig eller viktig ønsker jeg ikke å handle på nett. Da liker jeg å bruke tid, se produktet fysisk. Det gjelder ikke bare ting som jeg skal ha selv, men også gaver som jeg har lyst til at skal bety noe ekstra. Jeg liker å tenke at den tiden jeg bruker er en del av gaven. For oss er den opplevelsen du har som kunde ekstremt viktig. Hvordan en klokke føles på armen finner du aldri ut på nett, og hos oss skal du få en hyggelig opplevelse og gode råd i tillegg.

Det er ikke bare nordmenn som handler hos dere, men det er likevel noe særnorsk som preger Urmaker Bjerke?

– Vi ønsker at kundene skal føle seg velkomne, og ikke bli møtt av det vi som nordmenn i andre land opplever som en litt stiv form for service. Vi skal være høflige, hyggelige og personlige, men ikke være altfor formelle. Det er ikke alt vi gjør som nødvendigvis er rettet mot salg, men like mye mot det å møte mennesker. Oslo Watch Fair er et eksempel på dette. Det handler om å skape møter mellom oss og kundene som gjør at du får lyst til å komme tilbake .

Aleksander
Urmaker Bjerke på Egertorget skal bli noe mer enn en butikk, det skal bli et sted hvor du kan komme og oppleve noe unikt.

Aleksander mener at den stadig økende interessen for klokker også har endret kundene.

– Det er flere aspekter rundt kundene våre som har endret seg. Ett eksempel er snittalderen som er betydelig lavere nå enn for 10 år siden. Ikke minst er det gledelig at stadig flere kvinner kjøper klokker, ikke bare som gaver, men også til seg selv. Interessen for klokker er ikke lenger knyttet til enkelte grupper. Det gjør jobben vår både mer spennende og krevende, vi ønsker å møte alle kundene på en god måte. Informasjon om klokker er mer tilgjengelig enn noen gang, og kunnskapen ute blant mange av kundene er enorm. Vi må virkelig stå på for å henge med, og med så mange forskjellige klokkemerker som vi forhandler krever det mye av oss. Utvalget vårt skal dekke en bred målgruppe, og vi bruker mye tid og ressurser for å sørge for at kunnskapen hos de som møter kundene svarer til forventningene.

Urmaker Bjerke holder et høyt nivå både på kundeservice og kunnskap om produktene, men
det er likevel ikke alt som er like enkelt å forklare. Kundene kan dessverre ikke alltid få det de ønsker.

– Nei, og det er beklageligvis en utfordring som vi har liten mulighet til å endre. Tilgangen på enkelte klokker er rett og slett ikke like stor som etterspørselen. Det er selvfølgelig hyggelig at folk ønsker å kjøpe klokke, men det er frustrerende å ikke alltid ha produktene tilgjengelig. Noen ganger kan det være vanskelig å forklare at vi faktisk ikke har produkter å selge, og selvfølgelig skulle vi ønske at vi kunne tilby ubegrenset med klokker. Det er lett å tenke at produsentene bare kan lage flere klokker, men det er flere sider av det som er interessante. Hvis de øker produksjonen vil ikke klokkene være like eksklusive, og kanskje mindre attraktive. Kanskje ville ikke kvaliteten heller være like god, og for ett merke, uten å si hvilket, ville en økning av produksjonen for å dekke etterspørselen være tilnærmet umulig.
Det finnes rett og slett ikke nok kvalifiserte urmakere i verden til å gjøre jobben.

Den nye butikken som åpner på Egertorget i 2024 skal ta Urmaker Bjerke inn i fremtiden, og Aleksander kan fortelle at ambisjonen er at det skal bli like mye et opplevelsessenter som en butikk.

– Det blir noe helt spesielt, og vi kommer ikke bare til å skille oss ut i norsk sammenheng,
men i europeisk. Vi ønsker å tilby noe unikt, og med denne satsningen kan vi stille noen krav
til produsentene. I samarbeid med merkene skal vi skape en destinasjon som tiltrekker
seg klokkeinteresserte. Urmaker Bjerke på Egertorget skal bli noe mer enn en butikk, det
skal bli et sted hvor du kan komme og oppleve noe unikt. Interaksjonen med kundene er
viktig, og vi har fokus på å legge til rette for at vi skal by både på oss selv og en spennende reise i klokkeverdenen.

Du har tatt steget inn i klokkefamilien Bjerke, hvordan har det påvirket din interesse for klokker?

– Det er riktig, jeg er inngiftet, men føler meg absolutt som en fullverdig del av familiebedriften. Jeg begynte min karriere i Urmaker Bjerke som ekstrahjelp, men fra 2006 har
jeg jobbet fulltid. Klokkeinteressen min har vært der helt siden jeg ønsket meg klokke til
konfirmasjonen, og da klokker ble en del av jobben min ble den bare større. Jeg må innrømme at Patek Philippe er et hjertebarn, og historien, håndverket og kvaliteten er det
som fascinerer meg. Klokkeinteressen min er absolutt stor, selv om den ikke er like genetisk,
ler Aleksander.


Å holde klokkene tikkende

I en ekte familiebedrift er mange involvert, og for Urmaker Bjerke er de daglige møtene med kunder som ønsker å realisere en klokkedrøm, eller få utført service for å holde klokkene sine gående, en viktig del av helheten.

HVERKEN HEIDI eller Magnus valgte familiebedriften i første omgang, og gjorde sine yrkesvalg utenfor klokkeverdenen. Likevel var det fristende når muligheten dukket opp.
Heidi er utdannet sykepleier, men nå er omsorg for pasienter byttet ut med omsorg for
klokker. Det er en omstilling hun synes har vært overraskende fin.

– Min klokkeinteresse er nok begrenset til det helt normale, men jeg synes jobben er interessant, og ikke minst er det en fordel å slippe turnus når du har familie og barn, sier
Heidi.

Magnus er butikkleder på Karl Johan, en jobb som både Joakim, Aleksander og Halvor har hatt, og som han mener absolutt er i tråd med familietradisjonene.

– Jeg har jobbet her siden 2016, og er kanskje den i familien som møter flest kunder i det
daglige. Det er en spennende jobb, men det var ikke opplagt at jeg skulle i denne retningen. Jeg har vært glad i actionfylte hverdager, og har vært både i forsvaret og politiet, men på et punkt i livet var det fint å finne ut om andre ting også kan fungere. Jeg har fått levd ut det meste av eventyrlysten, og siden jeg kom inn i starten av den store klokkeboomen har det vært fartsfylte og hektiske dager i Urmaker Bjerke også.

Det er gøy å oppleve at klokkeinteressen treffer veldig bredt blant folk, og at det er en trend at mange er yngre når de er klare for å gjøre en klokkeinvestering. Sønnen min på 14 har venner som lett kan sette meg fast med klokkekunnskap. De har kanskje ikke muligheten til å kjøpe selv, men vet veldig mye om merker og har helt klart en drøm og en plan om hva de skal ha, sier Magnus.

Nettopp det er kanskje en utfordring, mange har en klokkedrøm som det ikke er like lett å få oppfylt?

– Problemstillingen er helt klart merkbar i hverdagen min, og vi opplever at folk ikke alltid har
forståelse for at enkelte klokker rett og slett ikke er tilgjengelig eller har lange ventelister.
Vi har heldigvis mange fantastiske modeller og merker i butikkene våre, og vi hjelper gjerne til med å finne alternativer om drømmeklokken ikke er tilgjengelig. For meg som jobber med
klokker finner jeg nye favoritter hele tiden. Og så kan det være lurt å etablere et kundeforhold i en av våre butikker hvis man ønsker å ha muligheten til å kjøpe de mest attraktive og ettertraktede klokkemodellene i fremtiden, smiler Magnus.

Magnus og Heidi

Vi selger eksklusive produkter som har stor
verdi og er laget for å vare i generasjoner, og vi
må kunne vedlikeholde og reparere dem.

HEIDI HOLDER ORDEN bak kulissene, og med stadig flere mekaniske klokker på håndleddene
våre er behovet for reparasjoner og service ikke blitt mindre etterspurt.

– Verkstedet er en viktig del av helheten. Vi selger eksklusive produkter som har stor verdi
og er laget for å vare i generasjoner, og vi må kunne vedlikeholde og reparere dem. Det er
også mange kunder som har mye teknisk kunnskap, og da må vi ha fagfolk som kan gi svar. Det finnes klokkeentusiaster som kan veldig mye, sier Heidi og legger stort trykk på veldig.

Service på en mekanisk klokke er en omfattende operasjon, og selv med flere nyutdannede og mange erfarne urmakere på verkstedet er det mer enn nok å gjøre. Heidi kan fortelle at ventetiden likevel har blitt litt kortere.

– Det er også viktig å kunne forklare hva en service innebærer, og hvor tidkrevende en slik prosess er. Verkstedet og urmakerne våre er også med på å skille oss fra konkurrentene, og
vi er autoriserte på de fleste merkene vi forhandler. Noen merker har selv ikke vi lov til å utføre service på, så da må vi sende alt som er mer enn småjusteringer til leverandørene.
Urmakerne er normalt ikke tilgjengelige for kundene, men vi ser jo på Oslo Watch Fair hvor
populært det er å snakke med dem. Hvis vi hadde sluppet kundene inn på verkstedet hadde
de neppe fått unna all jobben, men dukker det opp spørsmål eller konkrete problemstillinger
hvor den kompetansen kreves så vil du få svar, avslutter Heidi.

SoMe_Bjerkemagasin23