«This is about how cool you can possibly get»

– Rolex Daytona og Paul Newman

Når historien om Rolex Daytona skal fortelles er det umulig å komme utenom Paul Newman. Det er også historien om en fullkommen symbiose. Paul Newman og Rolex Daytona var et perfekt par, og ordene vi bruker for å beskrive dem ville sannsynligvis vært identiske: tidløs, cool, sporty, elegant, robust, tøff og ekte. At Paul Newman var en tvers gjennom skikkelig fyr, en eminent skuespiller, et ekte amerikansk ikon og en sjenerøs filantrop gjorde ham til den perfekte match for hvilken som helst vare som skulle markedsføres. Han var alt de fleste menn ønsket å være, og alt de fleste kvinner drømte om.

MEN HVA ER HISTORIEN BAK den uløselige linken mellom Newman og Daytona? Er det tidenes beste eksempel på strategisk markedsføring? Noen vil si at det er nok et bevis på at Rolex ikke bare kan lage fantastiske klokker. Rolex er også i stand til å skape historier rundt produktene sine som vokser og blir noe større enn bare historier. I et intervju ble Paul Newman spurt direkte om sitt forhold til Rolex og hevdet da at han ikke hadde noen tilknytning til Rolex. Hvis det ikke var en utstudert og sinnrik plan kokt sammen av kalkulerende markedsføringseksperter, hva var det da som skapte historiene rundt Rolex Daytona?

HISTORIENE ER UTALLIGE, og felles for dem alle er at ingen verken er 100 % feil eller riktige, og de lærde strides om det aller meste. Noen hevder at Paul Newman brukte en Daytona i filmen Winning fra 1969, noe Newman selv benektet. Han bruker riktignok en chronograph i filmen, men ifølge ekspertene og Newman selv er det ikke en Rolex. En annen interessant teori er at det var forsidebildet på et italiensk magasin som startet det hele for Daytona. Til tross for at historien er fortalt utallige ganger er det ingen som kan vise til den aktuelle forsiden, selv ikke de mest iherdige Daytona-fanatikerne har noen gang sett den. Det finnes de som hevder at det første ikoniske fotografi av Newman og Daytona ble tatt så sent som i 1978 av Al Satterwhite på Seebringe Race Track. Bildet viser tydelig klokken som senere ble kjent som «The Paul Newman Daytona».

HISTORIEN, SOM SANNSYNLIGVIS ER NÆRMEST SANNHETEN, er at Paul Newman fikk en Rolex Daytona av sin kone, Joanne Woodward, i 1972. Det er riktig, men den delen av fortellingen som sier at han brukte den hver eneste dag til han døde i 2008 er nok ikke like presis. Newman ble derimot en stor og lojal fan av Daytona, og de mest observante mener å kunne føre bevis for at han brukte minst fem forskjellige Rolex Daytona.

HISTORIENE, BILDENE OG ALT STEMTE med Newman og Daytona, og det er ingenting som tilsier at dette verken var en konstruksjon eller en genial markedsføring. Noe av hemmeligheten var sannsynligvis at Paul Newman var det meste, bortsett fra å være til salgs. Det var ikke et forhold som var basert på transaksjoner, men på kjærlighet. Newman brukte sin Daytona rett og slett fordi han likte den, og hadde fått den av sin kone. Det var tilfeldighetene som førte til kombinasjonen av verdens kuleste fyr og verdens kuleste klokke. Resultatet ble en omfattende mytologi som fortsatt lever, vokser og fascinerer.

NÅ ER DET IKKE RIKTIG å tilskrive Paul Newman absolutt all ære for suksessen Rolex har hatt med Daytona. Det er også andre faktorer utover de sammenfallende egenskapene mellom mannen og klokken som spiller inn. Kvaliteten er som alltid enestående høy fra Rolex, og urmakeren kaller Daytona en real arbeidshest, selv om den beskrivelsen ikke akkurat er betegnende for designet. Klokken er dønn solid og tåler det meste, det er riktig, men den er samtidig en fantastisk blanding av elegant, sporty og maskulin. Det er ikke alle klokker som passer like godt til smoking som til slitte jeans og en hvit t-skjorte. Daytona passer til alt, og de hengivne brukerne hevder at de, akkurat som Paul Newman, blir i ett med klokken.

EN SISTE AVGJØRENDE TING i suksesshistorien rundt Daytona er sannsynligvis en blanding av produksjonsbegrensninger og eksklusivitet. Daytona er laget i utallige varianter og modeller, men ofte i svært begrensede opplag. Daytona har kommet i stål, gull, platinum eller blandinger av edle metaller. At det på enkelte modeller har vært årelange ventelister har ikke virket dempende på populariteten. Snarer tvert i mot. Følelsen av at hver enkelt klokke er unik er kanskje det som kjennetegner mekaniske urverk generelt. Det kan føles som klokkene har et hjerte som slår. Daytona har noe mer enn bare et hjerte, Daytona har også en sjel.

NOEN HØYDEPUNKTER FRA HISTORIEN OM ROLEX DAYTONA:

1937 – Det er vanskelig å tidfeste helt nøyaktig, men det var på slutten av trettitallet at Rolex introduserte sine første chronograph-klokker. Chronograph er enkelt forklart en klokke som også har stoppeklokkefunksjon.

1955 – Rolex lanserte det som kan kalles Pre-Daytona, The Rolex Oyster Chronograph ble produsert fram til 1961. I perioden ble det kun laget ca. 2300 klokker i stål og ca. 150 i gull.

1963 – Rolex introduserer Cosmograph, som i prinsippet var en chronograph, men med en «tachymeter-scale» gravert på bezelen. Det ikke alle vet er at de første klokkene ble kalt Le Mans før Rolex begynte å bruke Daytona, men de fleste regner dette som den første Daytona.

1965 – Rolex lanserer for første gang en klokke med navnet Daytona på urskiven. Navnet som kommer fra den kjente bilbanen Daytona Beach i Florida, og funksjonen som gjorde det enkelt å kalkulere gjennomsnittstider sikret klokkene popularitet i racing-kretsene.