Hopp til innhold

Populære søk

Rolex

Cartier

Dykkerur

Speedmaster

Breitling

Tag Heuer

Longines

VÅR HISTORIE

100 år med tidløs kvalitet



13. juni 1923 åpnet Paul Bjerke sin lille urmakerbutikk i Brogaten (Brugata) på Oslos østkant. Og i dag - over 100 år og fire generasjoner Bjerke senere - lever lidenskapen videre i etterkommerne hans, som driver tre velkjente Urmaker Bjerke-forretninger sentralt i Oslo og Bergen. Og det er ikke bare familienavnet som har gått i arv, men også kjerneverdiene: Innovasjon, service og stolthet i faget.

1923

100 år med tidløs kvalitet

13. juni 1923 åpnet Paul Bjerke sin lille urmakerbutikk i Brogaten (i dag kalt Brugata) på Oslos østkant. Og i dag – over 100 år og fire generasjoner Bjerke senere – lever lidenskapen videre i etterkommerne hans, som driver tre velkjente Urmaker Bjerke-forretninger sentralt i Oslo og Bergen. Og det er ikke bare familienavnet som har gått i arv, men også kjerneverdiene: Innovasjon, service og stolthet i faget.

Screenshot-2023-06-21-at-15.05.58

Men, ingen god historie uten dramatikk. Og for Paul Bjerke sto utfordringene i kø fra start.
Etter læretid og et lengre utenlandsopphold, skulle Paul kjøpe et urmakerverksted og etablere seg på Vikersund. Året var 1923, og nygifte Paul og hans danske kone Inger skulle etablere seg sammen i Norge, etter å ha møtt hverandre i London. Klar for det nye, gikk Inger innom Andresens Bank for å varsle om at sparepengene deres skulle hentes. «Vil du ha med pengene nå?», spurte mannen i skranken. «Nei ,takk. Min mann henter dem senere i dag», svarte Inger. Noen timer senere gikk banken konkurs – og ekteparet tapte sine 7000 hardt oppsparte kroner. Vikersunddrømmen gikk i knus, og Paul Bjerke etablerte i stedet en mindre butikk i Brogaten på Oslos østkant, der han hovedsakelig solgte lommeur og veggur. I tråd med det nyskapende og innovative, våget han også å ta inn noen armbåndsur. Med sin erfaring fra Tyskland og England, skjønte Paul Bjerke at kunnskap om ny teknikk og nye trender var viktig dersom man skulle gjøre suksess.

Mellomkrigstiden var tung, men Paul Bjerke satt ikke og ventet på kundene. Han tok heller forretningen til dem. Selv i krisetider var store bedrifter som Spigerverket og Nyland i drift — så Bjerke ansatte agenter som oppsøkte arbeiderne direkte, og solgte klokker på avbetaling.

1930

Butikken og familien vokser

I 1930 flyttet butikken rundt hjørnet til en gammel garvergård i Storgaten 34b (i dag kjent som Storgata). Kreativiteten til Paul hadde gjort virksomheten lønnsom, og i 1933 kunne firmaet åpne en ny filial i lokalene til en tidligere fruktbutikk på Eidsvolls plass. Dermed var Bjerke endelig på plass i byens paradegate Karl Johan, der firmaet har vært synlig i 80 år – hvis vi trekker fra krigsårene, altså. Den tyske okkupanten kastet nemlig både Bjerke og klokkene hans ut av lokalene for å etablere en nazistisk bokhandel.

rolex-servicing-procedure-dismantling-of-the-movement

På nyåret 1948 døde plutselig Paul Bjerke, bare 56 år gammel – og hans 25 år unge sønner måtte overta ansvaret for driften, Erling i Karl Johans gate, Ragnar i Storgaten. «Vi hadde moro av å måle litt krefter i hver vår butikk, broren min og jeg», fortalte Ragnar til VG i et intervju da han pensjonerte seg. Da Tyskland tapte krigen og Norge tok fatt på gjenoppbyggingen, sto Urmaker Bjerke likevel godt rustet. Fordi omsetningen hadde vært høy før krigen, fikk firmaet store kvoter av de klokkene som myndighetene tillot å bli importert. Dessuten hadde Pauls tvillingsønner Erling og Ragnar skaffet seg solid utdannelse både i urmakeri og handel. Det var aldri tvil om at de skulle inn i familievirksomheten, og butikken på Karl Johan ble til «Brødrene Bjerke».

1970

Nye tider

rolex-servicing-procedure-worn-watch

Frem til 1970-tallet var urbransjen dominert av mann- og konebutikker, der urmakeren hadde hvit frakk og lupe, mens kona ekspederte kundene. Da prisene sank og velstanden økte, hadde denne strukturen ingen framtid. Brødrene Bjerke så tidlig hva som ville komme, og gjorde viktige, innovative valg med å spesialisere seg. I Storgaten hadde brødrene fått kjøpt den nesten 200 år gamle garvergården. Dette ga muligheter for store utvidelser av lokalene som ble fylt med stueur og gulvur, et nytt og lovende marked. Brødrene Bjerke vokste seg stadig større, og omtrent tjue år senere var det nok en gang på tide med nye idéer.

Butikken på Karl Johans gate flyttet etter hvert til Grand-gården, og satset mer på de mer eksklusive merkene — den gangen var Omega, det første uret på månen, en sterk og anerkjent merkevare. Men først senere på 1970-tallet, ble det tatt et helt avgjørende veivalg. Bjerke ble Rolex-forhandler. Familien var lenge i tvil, for Rolex stilte særdeles strenge krav til sine forhandlere. Men til slutt seiret viljen til nysatsing, og Bjerke kastet seg ut i det.

1980

Tredje generasjon

I løpet av 1970- og 80-tallet kom en ny generasjon, Erlings tre sønner, inn i firmaet. De unge brødrene fulgte i bestefarens fotspor med oppsøkende virksomhet, og etablerte Bjerke Engros, som solgte ur og andre gaveartikler til firmaer. I 1988 fikk de tilbud om å kjøpe den enda mer tradisjonsrike Thune gullsmedbutikk på Egertorget. De slo til, og Thune vokste raskt til en landsomfattende kjede.

Urmaker Bjerke startet butikker i Prinsensgate, Drammen, Bergen, Bogstadveien og Ålesund. Firmaet ble eneforhandler for en rekke kvalitetsmerker som Patek Philippe, Jaeger-LeCoultre, Breitling, Cartier og Bvlgari.

I 2001, valgte de tre brødrene å dele firmaet seg imellom. Halvor, som er utdannet urmaker, tok da over driften av det som i dag er Urmaker Bjerke. Med Halvor kom en enda tydeligere føring om kvalitet over kvantitet. Dette førte til færre butikker, men med tyngre spesialisering — og større fokus på kvalitet og eksklusive merkevarer. Etter Halvor tok over driften selv, ble Urmaker Bjerke nemlig forhandler av merker som Vacheron Constantin, Panerai, IWC Schaffhausen, A. Lange & Söhne, Hublot, Blancpain, Tudor og flere til. Ved å bredde ut den eksklusive merkeporteføljen, kunne Urmaker Bjerke tilby nordmenn det beste sveitsisk og tysk klokkeindustri har å by på — og la dermed grunnen for neste generasjons inntog i forretningen.

2010

Nåtid og tidløshet

I dag kan du møte fjerde generasjon hos Urmaker Bjerke, der Joakim, Magnus, Heidi og svigersønn Aleksander samarbeider om den daglige driften — mens Halvor Bjerke fremdeles holder en stødig hånd på rattet som daglig leder og eier av bedriften.

23021_Bjerke_6_1019

I tråd med Urmaker Bjerkes innovative ånd, har de sammen skapt Norges første klokkemesse, Oslo Watch Fair, som er blitt en stor begivenhet for klokkefrelste landet over — og et levende bevis på Urmaker Bjerke sin ambisjon om å alltid være først i sin bransje. Selv med lang fartstid i bransjen og en rik familiearv i sekken, hviler ikke Urmaker Bjerke på laurbærene. Fremdeles drives forretningen av høye ambisjoner og en sterk lidenskap for innovasjon og nytenking. Kvalitetsur og fagkompetanse. Godt håndverk og høy service. Lang erfaring og dyp kunnskap. 100 år med tidløs kvalitet.

1923
1930
1970
1980
2010