Vår historie

Fra den spede begynnelsen og frem til i dag, har Bjerke utviklet og befestet sin posisjon som landets ledende urmaker.

NYSKAPENDE FAGSTOLTHET I NESTEN 100 ÅR

13. juni 1923 åpnet Paul Bjerke sin lille urmakerbutikk i Brugata på Oslos østkant. I dag etter 90 år driver hans etterkommere fire velkjente forretninger sentralt i Oslo og Bergen. Tre ord kan karakterisere driften gjennom alle disse årene: Service, fagstolthet og innovasjon.

Men starten var dramatisk. Etter læretid og et lengre utenlandsopphold skulle Paul Bjerke kjøpe et urmakerverksted og etablere seg på Vikersund. En morgen i 1923 varslet hans danske kone Inger, som han hadde møtt i London, Andresens Bank om at sparepengene skulle hentes. «Vil du ha med pengene nå», spurte mannen i skranken. «Nei takk. Min mann henter dem senere i dag», svarte Inger.

Noen timer senere gikk banken konkurs og ekteparet tapte sine 7000 oppsparte kroner. Vikersundprosjektet måtte oppgis, og Bjerke etablerte i stedet en mindre butikk i Brugaten på Oslos østkant der han i hovedsak solgte lommeur og veggur. I tråd med det nyskapende og innovative våget han også å ta inn noen armbåndsur. Med sin erfaring fra Tyskland og England skjønte Paul Bjerke at kunnskap om ny teknikk og nye trender var viktig hvis man skulle gjøre suksess.

Mellomkrigstiden var krisetid, men Paul Bjerke satt ikke og ventet på kundene. Han sørget i stedet for å oppsøke dem. Store bedrifter som Spigerverket og Nyland holdt det gående i hele perioden, og Bjerke ansatte agenter som oppsøkte arbeiderne og solgte klokker på avbetaling.

KARL JOHAN

I 1930 flyttet butikken rundt hjørnet til en gammel garvergård i Storgaten 34b. Kreativiteten gjorde virksomheten lønnsom, og i 1933 kunne firmaet åpne en filial, i lokalene til en tidligere fruktbutikk på Eidsvolls plass. Dermed var Bjerke på plass i byens paradegate Karl Johan, der firmaet har vært synlig i 80 år – hvis vi trekker fra krigsårene. Den tyske okkupanten kastet nemlig både Bjerke og klokkene ut av lokalene for å etablere en nazistisk bokhandel.

Da Tyskland tapte krigen og Norge tok fatt på gjenoppbyggingen, sto Urmaker Bjerke godt rustet. Fordi omsetningen hadde vært høy før krigen, fikk firmaet store kvoter av de klokkene som myndighetene tillot bli importert. Dessuten hadde Pauls tvillingsønner Erling og Ragnar skaffet seg solid utdannelse både i urmakeri og handel. Det var aldri tvil om at de skulle inn i familievirksomheten, og butikken på Karl Johan ble til «Brødrene Bjerke».

På nyåret 1948 døde plutselig Paul Bjerke, bare 56 år gammel – og hans 25 år unge sønner måtte overta ansvaret for driften, Erling i Karl Johans gate, Ragnar i Storgata. «Vi hadde moro av å måle litt krefter i hver vår butikk, broren min og jeg», fortalte Ragnar til VG i et intervju da han pensjonerte seg.

NYE TIDER

Frem til 1970-tallet var urbransjen dominert av mann- og konebutikker, der urmakeren hadde hvit frakk og lupe, mens kona ekspederte kundene. Da prisene sank og velstanden økte, hadde denne strukturen ingen framtid. Brødrene så tidlig hva som ville komme, og gjorde viktige, innovative valg med å spesialisere seg. I Storgaten hadde brødrene fått kjøpt den nesten 200 år gamle garvergården. Dette ga muligheter for store utvidelser av lokalene som ble fylt med stueur og gulvur, et nesten helt nytt marked. I løpet av en 20-årsperiode solgte Urmaker Bjerke tusenvis av danske, svenske, engelske og italienske gulvur til fornøyde kunder over hele Østlandet.

Butikken på Karl Johans gate flyttet til Grand-gården, og satset mer på de litt dyrere merkene, som den gangen særlig var Omega (første ur på månen). Et helt avgjørende veivalg ble tatt på 1970-tallet, da Bjerke ble Rolex-forhandler. Familien var lenge i tvil, for Rolex stilte strenge krav til sine forhandlere. Til slutt seiret viljen til nysatsing og Bjerke ga et positiv svar.

TREDJE GENERASJON

I løpet av 1970- og 80-tallet kom en ny generasjon, Erlings tre sønner, inn i firmaet. De unge brødrene fulgte i bestefarens fotspor med oppsøkende virksomhet og etablerte Bjerke Engros, som solgte ur og andre gaveartikler til firmaer. I 1988 fikk de tilbud om å kjøpe den enda mer tradisjonsrike Thune gullsmedbutikk på Egertorget. De slo til, og Thune vokste raskt til en landsomfattende kjede.

Urmaker Bjerke startet butikker i Prinsensgate, Drammen, Bergen, Bogstadveien og Ålesund. Firmaet ble eneforhandler for en rekke andre kvalitetsmerker som Patek Philippe, Jaeger-LeCoultre, Breitling, Cartier og Bvlgari. De stilte alle krav: «Vi måtte nesten bygge om forretningen for å få lov til å selge Bvlgari», fortalte butikksjefen i Prinsens gate til Aftenposten.

I dag er det ingen tvil om at Bjerke forbindes med kvalitet, eksklusive ur fra verdens ledende merker, høy service, lang erfaring og faglig kunnskap. I perioder har det vært et problem å klare dette da det utdannes svært få urmakere i Norge. Bjerkes verksted har derfor de siste 30 årene hatt fagfolk fra hele verden som jevnlig drar til de sveitsiske fabrikkene for videreutdanning.

Urmaker Bjerke, Bjerke Engros (i dag Bjerke Image) og Thune ble i en periode drevet som et konsern, men i 2001 besluttet brødrene å dele selskapet. I dag er det derfor urmakermester Halvor Bjerke som driver Urmaker Bjerke videre.

INNOVASJON

Bjerke-butikkene ledes under verdiene «kundeorientering» – «profesjonalitet» – «innovasjon», og som denne korte gjennomgang av historien har vist: Dette har Bjerkefamiliens virksomheter alltid har stått for. Utstrakt service, sterk vekt på fagkunnskap og stadig nye ideer har preget firmaet gjennom nærmere 100 år.

 

Skrevet av: Paul Bjerke