Hopp til innhold

Populære søk

Rolex

Cartier

Dykkerur

Speedmaster

Breitling

Tag Heuer

Longines

Hublot - En innovativ kraft i klokkeverdenen

2x1_HUBLOT_CLASSIC-FUSION-ORIGINAL_581.VX.1230.RX.MDM---565.CX.1270.RX.MDM---542.NX.1270.RX

Oppdatert

29. januar 2024

Hublot har en kort, men svært innholdsrik historie. Selv om merket kun er litt over 40 år, har Hublot klokker allerede oppnådd bemerkelsesverdige ting og tatt en stor posisjon i luksusklokkeindustrien. Kjent for å gå sine egne veier, er Hublot spesielt kjent for sine innovative klokker som kombinerer bruk av gull og gummi.

Hublot Classic: starten på en revolusjon

Carlo Crocco etablerte Hublot i 1980 og lanserte modellen Hublot «Classic», som kombinerte edelt metall med gummi. Dette uvanlige konseptet representerte starten på Hublot klokkers kjærlighet for å fusjonere forskjellige materialer, og la grunnlaget for merkets fremtidige innovasjoner.

CF-Racing-Grey-Gold_komp

Hublot sin historie

Merkets navn, «Hublot», ble hentet fra det franske ordet for «kuøye», som er et rundt eller ovalt vindu i et fartøy. «Kuøye» som navn refererer til den sirkulære rammen rundt vinduet, holdt fast med skruer, som har samme utseende som bezelen på mange av klokkene til merket. Et viktig år i Hublot sin historie var 2004 da Jean-Claude Biver, som tidligere hadde jobbet i Blancpain, overtok rollen som administrerende direktør. Biver er en svært dyktig markedsføringsekspert, og tok snart merkevarens fusjonskonsept til et nytt nivå. Hublot begynte etter hvert å jobbe med en rekke materialer, inkludert karbonfiber, keramikk, kevlar, magnesium, tantal og wolfram.

Hublot Big Bang: en definerende serie

I 2005 introduserte Hublot sin «Big Bang»-modell, en overdimensjonert klokke som raskt ble en kommersiell suksess og den hjalp til med å styrke Hublot som en ledende aktør i klokkeverdenen. Hublot Big Bang-kolleksjonen viste seg å være et vendepunkt og bidro til merkets voksende omdømme.

Biver identifiserte raskt andre behov i markedet og ga senere samme år ut en ny Classic Fusion. Denne modellen viste en mer diskret karakter enn Big Bang og ga kundene flere valgmuligheter.

301.SB_.131.RX_Lifestyle13_LM_komp
Det var ingen overraskelse at den raske veksten til Hublot, og hvordan de hadde blitt til en fremtredende aktør på markedet for luksusklokker, tiltrakk seg oppmerksomheten til andre merker. Crocco solgte Hublot til luksusgruppen LVMH, men tjenestene til Jean-Claude Biver og hans kollega Ricardo Guadalupe ble beholdt, og reisen til merket fortsatte for alvor. Guadalupe ble i 2012 administrerende direktør i Hublot. Jean-Claude Biver er nå president for LVMHs klokkeavdeling som inkluderer ansvar for Hublot, TAG Heuer og Zenith.
511.VX_.1280.jpg_komp

Hublot og sportsverdenen

Hublot har alltid hatt en nær tilknytning til sport, spesielt fotball. Gjennom årene har merket hatt tilknytning til fotballmesterskap som Euro (EM) 2008 og FIFA World Cup. Det har dannet partnerskap med lag som Manchester United, Paris Saint-Germain, Juventus og FC Bayern, og ledende skikkelser fra sporten, inkludert José Mourinho og Pelé, har blitt engasjert som ambassadører. I tillegg sponser de kanskje verdens mest kjente fotballiga, Premier League.

Hublot_Instagram_BBUnicoGC_08Jul19_A34604_komp

Ny fabrikk

Det sveitsiske klokkemerket har også vært tilknyttet idretter som cricket, amerikansk fotball, basketball og Formel 1. Frem til noen år tilbake var de en stor sponsor til Ferrari sitt Formel 1 lag, noe som førte til noen svært interessante Hublot-modeller. Gjennom samarbeidet produserte de modeller levert i titan og «Magic Gold», en ripebestandig legering som inneholder 18 karat gull og unik for klokkeselskapet. Forholdet til sport har helt klart brakt merkevaren nærmere målgruppen og ført til utgivelsen av ulike modeller i begrenset opplag, noe som utnytter tilknytningen enkelte kunder føler for ledende sportsfigurer og høyt elskede lag.

Den raske veksten til Hublot

Hublot har vokst raskt i sin relativt korte historie. De har produsert klokker som viser sin egne unike karakter, som på genialt vis kombinerer forskjellige materialer og modig bruk av farger og tekstur for å skille seg fra sine konkurrenter.

I starten brukte merket i utgangspunktet ETA-urverk og kronografmoduler fra «La Joux-Perret», men med et større antall klokker med in-house urverk, har Hublot blitt stadig mer anerkjent i klokkeverdenen. Selskapet har uten tvil blitt med på trenden med begrensede opplagsmodeller, og har ofte gitt ut en svimlende rekke av nye ur.

HA_EC1442-07_80cm_new_komp
SoMe_Bjerkemagasin23