Hopp til innhold

Populære søk

Rolex

Cartier

Dykkerur

Speedmaster

Breitling

Tag Heuer

Longines

75 år med svidd gummi 

MKA-DIMANCHE GRAND PRIX F1 2021-235

Oppdatert

20. oktober 2025

75 år med spenning, drama, legender, teknologi, triumfer og tragedier. Og selvfølgelig: klokker. For i denne sammenheng har tiden en helt spesiell rolle, og her kan ett millisekund være forskjellen på å bli stående i historiebøkene eller glemt. En ting er sikkert – i årene som har gått siden bilene tok plass i startfeltet på Silverstone i mai 1950 og tok av med et brøl har Formel 1-sirkuset aldri skuffet.  

 

Tekst: John Rørdam  | Foto: Produsentene 

Hvem er den beste bak rattet?

Akkurat dette spørsmålet er det nok umulig for alle som følger motorsport å bli enige om, men for å sette i gang diskusjonene kan vi nevne noen av legendene som har markert seg i sporten siden Giuseppe Farina vant det alle første løpet på Silverstone i sin Alfa Romeo. 

 

Michael Schumacher har vunnet sju verdensmester­titler, og fem av titlene kom med Ferrari fra 2000 til 2004. Det er ikke mange førere som har dominert ­porten, og med sin aggressive, men kontrollerte kjørestil var han også en av de mest spektakulære førerne på banen.  

Lewis Hamilton er den andre føreren som kan skilte med sju titler, og siden Hamilton fortsatt er aktiv har han fortsatt en mulighet til å ta rekorden. Det er likevel mange som tviler på om han kan klare det, og etter overgangen fra Mercedes til Ferrari har Hamilton ikke foreløpig klart å knekke koden i ny bil.  

Artikkel 1

Max Verstappen er nok den soleklare eneren for alle nye fans av sporten. Ikke uten grunn. Det eneste vi kan holde mot en så dominerende utøver er kanskje at spenningen i enkelte perioder mest har dreid seg om hvem som blir nummer to. Som i 2023 sesongen da han vant ufattelige 19 av 22 løp. Det ga han selvfølgelig den ene av de fire verdensmestertitlene han foreløpig har vunnet. 

 

Sebastian Vettel vant den første av sine fire titler bare 23 år gammel. Vettel ble av mange betegnet som et vidunderbarn, og var et eksepsjonelt talent. Han var til tross for sin unge alder den dominerende føreren før Hamilton begynte sin seiersrekke. Vettel ga seg etter 2022-sesongen, og mange savner den engasjerte og svært sympatiske tyskeren. 

Alain Prost var den første franskmannen til å bli verdensmester, og han ga seg ikke før han hadde fire titler. Prost var kjent for å være kompromissløs, utholdende og ikke minst for å ha en intuitiv forståelse for det som skjedde på banen. 

 

Ayrton Senna var kanskje en av de mest sympatiske og talentfulle førerne som har sittet i en Formel 1-bil. Brasilianeren vant ikke bare fans verden over, men også tre titler i løpet av sine ti sesonger i Formel 1. 

 
Artikkel 2

Det er lett å bli historieløse og blendet av de store navnene som har preget sporten de siste tiårene, og noen vil hevde at i diskusjonen om den beste føreren må også navn som Nigel Mansell, Jackie Stewart og Jim Clark nevnes. Andre vil mene at en liste uten Niki Lauda, Fernando Alonso og Nelson Piquet ikke er komplett. Det er mulig å bruke listen over titler, pallplasseringer og pole positions som en fasit, men det ville vært kjedelig. Så la heller diskusjonen være åpen for personlige preferanser og følelser. 

Hvilke klokkeprodusenter har vært på banen?

 

I en sport der marginene er, ja nettopp – marginale, har tidtaking alltid vært selve nerven. Jobben som offisiell tidtaker krever presisjon på det aller høyeste nivå, og noen av verdens mest anerkjente klokkeprodusenter har hatt ansvaret for å skille vinneren fra resten av feltet. 

 

Longines var blant de første til å måle tid på Formel 1-banen. Senere har både Hublot, Rolex og TAGHeuer hatt jobben. Fra 2025 gikk ansvaret som offisiell tidtaker fra Rolex tilbake til TAG Heuer. 

Artikkel 4

Rolex har til tross for sin sterke tilknytning til sporten aldri lansert en eneste klokke knyttet til et team eller en fører. Linken og båndene til sporten har likevel alltid vært sterke: Sir Jackie Stewart, tre ganger verdensmester og legende i sporten, har i en årrekke vært en av merkets mest profilerte testimonee. En klokke som nærmest er synonymt med motorsport er likevel Rolex Cosmograph Daytona som selv uten en direkte kobling til Formel 1 har blitt et ikon. 

 

TAG Heuer er kanskje det klokkemerket som har tydeligst kobling til Formel 1. TAG Heuer Monaco ble i sin tid udødeliggjort på Steve McQueens håndledd i filmen «Le Mans» fra 1971, og siden har TAG Heuer dyrket motorsportidentiteten sin. På midten av 1980-tallet kom TAG Heuer Formula 1-serien, utviklet i samarbeid med McLarens Formula 1-team. Klokkene var avanserte, presise og banebrytende. TAG Heuer har fortsatt å produsere klokker med racing-DNA, og i dag er partnerskapet med Red Bull Racing et av de mest synlige båndene mellom klokker og Formel 1. 

IWC Schaffhausen fant sin plass på banen gjennom samarbeidet med Mercedes-AMG Petronas fra 2013. Resultatet har blitt spesialutgaver av både Ingenieur og Pilot’s Watch Chronograph, ofte med detaljer i teamets karakteristiske farger – grønt og sølv. I 2023 ble det lansert en Pilot’s Watch Performance Chronograph 41 i Ceratanium, en klokke som tydelig viser inspirasjon fra bilene til Lewis Hamilton og George Russell. 

CAZ101AL.FT8052_0913
CAZ101AL.FT8052_09132

Tudor har en lang tradisjon i motorsport, som strekker seg tilbake til Tudor Watch Racing Team på 60-tallet frem til de i år har etablert et spennende samarbeid med det fremadstormende Formel 1-laget Visa Cash App Racing Bulls. Kanskje det vil sette sitt preg på nye klokkemodeller fra Tudor? Inntil videre kan vi finne inspirasjon i Tudor Grantour og de nye modellene i Tudor Black Bay Chrono-serien, som har et helt klart særpreg og inspirasjon fra motorsport.  

Hublot tok et dristig steg inn i Formel 1-universet da de ble offisiell partner for Ferrari. Det er likevel ingen tvil om at Hublot, et merke som står for teknologi, utvikling og som tar i bruk nyskapende produksjonsmetoder og materialer er som skapt for Formel 1. Fra samarbeidet med Ferrari kom modeller som Big Bang Ferrari og Classic Fusion Ferrari GT – klokker som i design og materialvalg bar tydelig preg av bilene som triller ut fra fabrikken i Maranello. 

Til syvende og sist ­handler det om presisjon. I en sport der tusendeler avgjør, er klokkene mer enn pynt og sponsorlogoer – de er et ekko av essensen i Formel 1: jakten på det lille millisekundet som skiller champagnedusjen og jubelbrølet øverst på pallen fra stille ensomhet i garderoben. 

TUDOR_NP25_BlackBayChrono_Carbon25_Lifestyle-8 (1)

Fascinasjon for å sprenge grenser

 

Formel 1 handler ikke bare om førerne, men like mye om bilene. Fra de første Alfa Romeo-bilene i 1950 til dagens aerodynamiske og høyteknologiske racingmaskiner har teknologien alltid ligget i forkant. Bilene er rullende laboratorier og løsninger som er utviklet for Formel 1 kommer også til nytte på helt vanlige biler. Ta noe så selvfølgelig som ABS-bremser – de har sin opprinnelse i utvikling for racing. Erfaring og forskning på aerodynamikk, kollisjonsstrukturer og elektroniske kontrollsystemer blir brukt for å gjøre det tryggere og mer komfortabelt også på landeveien. 

 

Triumfer og tragedier 

 

75 år med Formel 1 er også 75 år med kontraster. For det ligger i vår natur å flytte grenser, kjøre litt raskere, tenke at vi har kontroll, men likevel ligge helt i randsonen av det mulige. Små marginer og høye hastigheter gjorde i en periode bilene til rene dødsfeller. Ulykkene har vært mange, men spesielt Ayrton Sennas dødsfall under San Marino Grand Prix i 1994 minnet hele verden på hvor lite som skiller triumf og tragedie. Det har alltid vært et ønske om å gjøre sporten tryggere for førerne, og gjennom sikkerhetstiltak og teknologi, har det stadig blitt bedre. Å fjerne risikoelementet helt vil være umulig, og dramatikken ligger alltid der, like under overflaten. 

 
Jackie Stewart

Fra Silverstone til sirkus 

 

Mai 1950. 21 biler stiller opp på startstreken i det første offisielle Formel 1-løpet. Giuseppe Farina i Alfa Romeo krysser mållinjen først og kjører seg rett inn i historiebøkene. Silverstone har siden hatt en helt spesiell plass i hjertet til alle som er interessert i motorsport. I dag er Formel 1 mer enn et billøp. Det er en sirkusforestilling som trekker millioner av TV -seere og hundretusener av fans til banene. Monaco, Singapore og Abu Dhabi er like mye glamorøse arenaer som et sted for motorsport, der festen er like viktig som løpet, og det å bli sett er like viktig som å se. Noen baner har en helt spesiell aura, og Monaco er helt klart en av disse. De trange gatene, bilene som smetter rundt autovernet i svingene i det som til vanlig er helt vanlige gater. Veien langs havna der de enorme yachtene ligger tett og champagnen flyter fritt. Det er nesten umulig å avgjøre hva som er mest spektakulært – løpet eller omgivelsene. 

 

De sterkeste overlever 

 

Gjennom Netflix-serien «Drive to Survive», har vi fått et unikt innblikk i det som skjer bak kulissene. Intriger, krangling, hardt arbeid og krav til prestasjoner er en del av en tøff hverdag for alle involverte. Vi har blitt kjent med personligheter som det er lett å bli glad i, og kanskje noen som det er litt mer utfordrende å få sympati med. Det som er helt sikkert er at sporten har fått en ny generasjon fans som lar seg like mye fascinere av dramaet som utspiller seg i kulissene som det ute på banen. Populariteten til lagene, førerne og sporten har uansett vokst til helt nye høyder, og dramatikken blir ikke mindre av at vi får vite litt mer om hva som skjer utenfor banen.  

 

 Vår tids gladiatorer 

 

Formel 1 har alltid vært en glamorøs arena. Hollywood-stjerner, kongelige og kjendiser er alltid til stede, og det er like mye en arena for å selge drømmer som for å oppleve en av de mest ekstreme sportene i verden. For når de grønne lysene tennes ute på startgriden holder alle pusten, og førerne presser både seg selv og monstermaskinene de sitter i til det ytterste. Avstanden mellom det som er fysisk mulig og det som krysser grensen er hvisket ut, og vi som ser på, vi husker plutselig at vi må puste igjen. Gjennom alle disse 75 årene har nye helter blitt født og gamle stjerner slukner. Er det rart vi lar oss fascinere?  

 
Screenshot