En skikkelig oppgradering
Oppdatert
25. november 2024
Selv om klokkekundene ikke slipper inn på verkstedet er det likevel en helt sentral del av Urmaker Bjerke. Serviceleder Heidi Bjerke Opsahl sørger for at verkstedet fungerer optimalt både for urmakere og kunder, og hun er godt fornøyd med de nylig ombygde og større lokalene, samt flere oppgraderinger av maskinparken.
– DET SOM HAR VÆRT vårt hovedfokus for nytt verksted i 2023 er å øke kapasiteten. Den store interessen for klokker har ført til at det er flere klokker ute blant kundene våre som trenger reparasjoner og service. Vi håper og tror at det kommer til å fortsette også i fremtiden, og da er det viktig for oss at vi er rigget for å kunne imøtekomme et økende behov for tjenestene vi
leverer på verkstedet, forteller Heidi. På det nye verkstedet er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og selv om mekaniske klokker ofte er basert på tradisjonsrike løsninger trenger urmakerne ha tilgang til det ypperste og mest moderne verktøy som er tilgjengelig.
– Vi har gjort flere oppdateringer i maskinparken, med nytt og bedre utstyr. Vi har leverandører som stiller store krav til arbeidsprosesser og kvalitet, og det er ikke en hemmelighet at Rolex har strenge krav for at vi fortsatt skal være et autorisert verksted. Det gjelder hele prosessen, og går både på kvalifiserte urmakere og det beste utstyret. I Urmaker Bjerke ønsker vi å ha de beste urmakerne og levere høy kvalitet, så kravene fra produsentene er egentlig bare en motivasjon for å nå de målene vi setter for oss selv.
Heidi mener at et verksted fullt av urmakere med lang erfaring, men også nyutdannede urmakere som kommer med nye ideer er en ideell kombinasjon.
– En annen viktig del av effektiviseringen og kundeservicen står våre dedikerte verkstedsekretærer for. De er bindeleddet mellom kundene, urmakerne og eksterne samarbeidspartnere og er verkstedets backoffice-støtte. Hver dag gjør de en stor innsats for at kundereisen innom verkstedet skal oppleves så smidig, rask og profesjonell som mulig. Støttefunksjonene har også nylig flyttet inn i store fine lokaler tett tilknyttet verkstedet, og er et annet viktig grep for å sikre kapasitet, kvalitet og høy servicegrad for våre kunder i tiden som kommer.
– DET SOM HAR VÆRT vårt hovedfokus for nytt verksted i 2023 er å øke kapasiteten. Den store interessen for klokker har ført til at det er flere klokker ute blant kundene våre som trenger reparasjoner og service. Vi håper og tror at det kommer til å fortsette også i fremtiden, og da er det viktig for oss at vi er rigget for å kunne imøtekomme et økende behov for tjenestene vi
leverer på verkstedet, forteller Heidi. På det nye verkstedet er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og selv om mekaniske klokker ofte er basert på tradisjonsrike løsninger trenger urmakerne ha tilgang til det ypperste og mest moderne verktøy som er tilgjengelig.
– Vi har gjort flere oppdateringer i maskinparken, med nytt og bedre utstyr. Vi har leverandører som stiller store krav til arbeidsprosesser og kvalitet, og det er ikke en hemmelighet at Rolex har strenge krav for at vi fortsatt skal være et autorisert verksted. Det gjelder hele prosessen, og går både på kvalifiserte urmakere og det beste utstyret. I Urmaker Bjerke ønsker vi å ha de beste urmakerne og levere høy kvalitet, så kravene fra produsentene er egentlig bare en motivasjon for å nå de målene vi setter for oss selv.
Heidi mener at et verksted fullt av urmakere med lang erfaring, men også nyutdannede urmakere som kommer med nye ideer er en ideell kombinasjon.
– En annen viktig del av effektiviseringen og kundeservicen står våre dedikerte verkstedsekretærer for. De er bindeleddet mellom kundene, urmakerne og eksterne samarbeidspartnere og er verkstedets backoffice-støtte. Hver dag gjør de en stor innsats for at kundereisen innom verkstedet skal oppleves så smidig, rask og profesjonell som mulig. Støttefunksjonene har også nylig flyttet inn i store fine lokaler tett tilknyttet verkstedet, og er et annet viktig grep for å sikre kapasitet, kvalitet og høy servicegrad for våre kunder i tiden som kommer.
LYSE OG TRIVELIGE LOKALER er viktig for et godt arbeidsmiljø tenker Heidi. Det er ikke lenger slik at verkstedet ofte ble plassert i en kjeller eller på et bakrom som før i tiden. Å være urmaker er en jobb som krever mye fokus og konsentrasjon. Er det slik at det å reise seg fra urmakerbenken å gå til en annen stasjon for å gjøre andre arbeidsoppgaver kan være gunstig?
– Det er helt riktig, og det handler om å finne balansen som er mest effektivt, som å ha deler lett tilgjengelig, kontra det å la kroppen få noen pauser fra en monoton arbeidsstilling. Det er jo slik at urmakerne i løpet av en service-prosess gjør mange oppgaver som ikke er ved urmakerbenken også. Vi har et eget vaskerom hvor klokkene renses og trykktestes. Det gir gode pauser fra det krevende fokuset ved arbeidsbordet. Vi har nå også fått et eget rom for etterkontroll hvor vi sjekker at klokkene fungerer som de skal etter at urmakeren har utført det nødvendige arbeidet. Det er kanskje ikke så mange som tenker over det, men etterkontrollen på en mekanisk klokke tar omtrent en uke. Vi tester klokkene i reguleringsmaskiner, de plasseres i forskjellige posisjoner, vi lar dem gå i winder i et døgn og sjekker gangreserve i henhold til spesifikasjonene fra fabrikanten. Det blir nesten som å forsøke å gjenskape bruk av klokken i det virkelige liv, og er en viktig del av jobben.
– Vi gjør alle disse grepene og oppdateringene for å gi kundene en enda bedre service, og ikke minst klare å møte krav fra både leverandører og kunder. Det er helt klart et mål for oss å få ned leveringstiden på verkstedet. Da er igjen kapasiteten en nøkkel, og nå har vi plass til flere urmakere og rom for å utvide ytterligere. For oss er det viktig å tenke at når vi har solgt en klokke er det bare starten på et langt kundeforhold. Som kunde kjøper du en klokke som kan leve i flere generasjoner, og da er det en selvfølge for oss at vi skal være der å hjelpe deg å ta vare på klokken på best mulig vis, avslutter Heidi.