Hopp til innhold

Populære søk

Rolex

Cartier

Dykkerur

Speedmaster

Breitling

Tag Heuer

Longines

Panerai - Italienske dykkerur

10

Oppdatert

29. januar 2024

Panerai er et merke med en lang historie. De startet først som en leverandør av dykkerur og utstyr til den italienske marinen, før de deretter ble et klokkemerke for allmennheten. Vi har gått igjennom oppstarten, og viktige i hendelser i merket sin historie

ÅPNINGEN AV DEN FØRSTE OFFISIELLE PANERAI BUTIKKEN

2-1
Panerais historie begynner når Giovanni Panerai åpner sin første butikk i 1860 på «Ponte alle Grazie» i Firenze. Stedet fungerer ikke bare som klokkebutikk og verksted, men også som byens første urmakerskole. Etter å ha benyttet seg av forskjellige lokasjoner i Firenze siden 1876, flyttet butikken til sin nåværende beliggenhet på 1920-tallet for gjenoppbyggingen av «Ponte alle Grazie». Butikken ligger i erkebiskopens palass foran Firenze-katedralen «OROLOGERIA SVIZZERA», et navn som har betydd høykvalitetsklokker i Firenze i over et århundre.

PANERAI REGISTRERER RADIOMIR-PATENT

For å imøtekomme de militære kravene til den italienske kongelige marinen, som Guido Panerais familie hadde levert presisjonsinstrumenter til, ble det utviklet et radiumbasert pulver for å gjøre urskivene til instrumenter lysere. Det var gjennom samarbeidet med løytnantkommandør Carlo Ronconi og marinen at Radiomir ble født.

Referansen til navnet «Radiomir» ble dokumentert og patentert i Frankrike 23. mars 1916. Den høye graden av «lume» gjorde umiddelbart radium til et sentralt element i Panerai sin produksjon. Radiomir-patenten var det første av mange patenter som ble levert for å feire Panerais innovasjonshistorie.

DEN FØRSTE PROTOTYPEN AV RADIOMIR

I 1935 opprettet den italienske kongelige marinen et hemmelig program med nye undervannsfartøy og operatører. Panerai deltok i utviklingen av tekniske verktøy for dette nye militære programmet.

For å oppfylle kravene som kreves av marinen, ble flere robuste dykkerur testet. Sjøforsvarets historiske arkiver viser at Giuseppe Panerai i 1935 bestilte noen godt testede prototyper for å utføre tekniske tester. Det beste resultatet var Ref. 2533 laget på en base levert av Rolex-Geneva og modifisert av Panerai.

LUMINOR

4-1
Utviklingen av Panerai Ref. 6152/1-klokken fortsatte på 1960-tallet. I prosessen med å sette sammen de overlappende skivene, kjent som «sandwichdial», forsvant bruken av radium, og med det navnet Radiomir. Lume-essensen kommer nå fra en ny lavstrålings tritium-basert stoff som har navnet Luminor. Kronebeskyttelsen settes inn og tilpasses kassen. I omtrent 80 klokker ble det sveitsisk-produserte mekaniske urverket Angelus SF240 tatt i bruk for første gang, med en 8-dagers gangreserve. Gangreserven ble dermed et grunnleggende element i DNA-et til merket. I noen modeller er den solide og lukkede baksiden erstattet av et plexiglass, slik at mekanismen kan sees. Panerai var derfor en av pionerne innen produksjon av klokker med synlig urverk. Et annet grunnleggende kapittel i Panerais produksjon, som spesielt utviklet seg i denne perioden, gjelder presisjonsinstrumentene som er laget og levert på den italienske marinens forespørsel. Dette var kompasser og dybdemålere til håndledd med forskjellige kalibreringer, samt signallys for bruk under vann for å kompensere for trykket.

«G. PANERAI & FIGLIO» ENDRER NAVN

I 1972 døde Giuseppe Panerai, sønnen til Guido. Ledelsen av familiebedriften, sammen med alle de eksklusive forsyningskontraktene for den italienske marinen, ble overtatt av ingeniør og tidligere italiensk marineoffiser Mr. Dino Zei. Han ble dermed nominert til ny administrerende direktør i selskapet. Firmanavnet endres fra «G. Panerai & Figlio» til «Officine Panerai Srl». «OFFICINE PANERAI» ble det offisielle merkenavnet som allerede hadde dukket opp på mange produkter og også klokker.

DEN FØRSTE OFFICINE PANERAI-SAMLINGEN

OFFICINE PANERAI BLIR EN STOR AKTØR I MARKEDET

Richemont Group (den gang Vendôme Group) kjøpte opp Officine Panerai Srl våren 1997. De åpnet umiddelbart et distribusjonsnettverk i Italia, for å finjustere den industrielle og kommersielle strategien og for å utnytte synergiene som finnes i konsernets strukturer.

DEN INTERNASJONALE LANSERINGEN

I april 1998 debuterte Panerai på det internasjonale Haute Horlogerie-markedet på SIHH (Salon de la Haute Horlogerie i Genève). Kolleksjonen består av tre modeller: Luminor, Luminor Marina og Mare Nostrum. Fra dette øyeblikket blir Panerai internasjonalt kjent innen luksuriøse sportsklokker, og introduserer trenden med større klokker.

Etter en grundig oppussing gjenåpnes Panerais historiske butikk i 2001. En restyling av de originale Piazza San Giovanni-lokalene i Firenze, etter oppkjøpet av familiebutikken av Officine Panerai. Dette håndverkerverkstedet er et møtepunkt for merkevaresamlere og entusiaster, som ikke bare kan finne modeller fra den nåværende kolleksjonen, men også spesialutgaver som Panerai forbeholder eksklusivt for sine egne butikker.

6-1

2002 er en milepæl for Officine Panerai, med åpningen av Panerai Manufacture i Neuchâtel, Sveits. Fin sveitsisk urmakeri, eksklusivt design og kunnskap samles på ett sted hvor planlegging, utvikling og kontinuerlig forskning gir nye tekniske og funksjonelle perspektiver.

OFFICINE PANERAI’S FØRSTE IN-HOUSE URVERK

Officine Panerai lanserer sin første in-house urverk, P.2002: et håndtrukket kaliber med GMT-funksjon og en åtte-dagers gangreserve, som i Angelus-bevegelsene som ble brukt på 1950-tallet. Kaliberet har fått navnet sitt fra året da Officine Panerai innviet produksjonsanlegget sitt, en hyllest til urmakerkunsten til det italienske merket.

7-1

OFFICINE PANERAI ÅPNER NYTT PRODUKSJONSSTED

MATERIALER

Merket har utviklet en rekke forskjellige materialer som brukes i produksjon av deres klokker. Lab-Id Carbotech™ er en karbonlegering som er en utvikling av vanlig karbon brukt i klokker. BMG-TECH™ er et metallisk glass med en uordnet atomstruktur, oppnådd gjennom en høytrykksinjeksjonsprosess ved høy temperatur. Det er både hardere og lettere enn stål. I 2021 lanserte Panerai The Submersible eLab-ID™, en konseptklokke med den høyeste prosentandelen av resirkulert materiale noensinne. Denne klokken er en uttalelse om å fremme mer og mer bruk av resirkulerte materialer og utvikling av en sirkulær økonomi for å redusere miljøpåvirkningen fra urmakerindustrien.

9-1

Også i 2021 utvikler merkevaren Luminor Marina eSteel™, et stort skritt i Panerais forpliktelse til å redusere behovet for utvinning av nye materialer og den høye miljøpåvirkningen det har. 89 g av Luminor Marina eSteel™-komponentene er laget av resirkulerte materialer, tilsvarende 58,4 % av klokkens totale vekt.

SoMe_Bjerkemagasin23