Tekst: John Rørdam
Foto: Signe Fuglesteg Luksengard, Matias Mitsem (Urmaker Bjerke).

a de første klokkene ble lagt ut for salg i januar var både Julie Ulrikke Øynebråten og Joakim Bjerke hos Urmaker Bjerke spente. De var forberedt på at interessen var stor, men hvor stor var den i virkeligheten? 

– Det har gått over all forventning, og det var spennende i starten. Dette er fortsatt nytt for oss, men i starten var det spesielt litt usikkerhet rundt hva som fantes i markedet.  Selvfølgelig hadde vi gjort et grundig forarbeid, men likevel hadde vi en del spørsmål. Kom det til å dabbe av etter at vi lanserte? Hvor stort var egentlig markedet? Svaret er vel at det foreløpig bare fortsetter å øke, både tilgang av klokker og folk som vil kjøpe, sier Julie Ulrikke Øynebråten som er ansvarlig for den daglige driften av konseptet. 

Klokkeinteressen i Norge har tatt helt av, og markedet for brukte klokker er brennhett. Hvordan har det påvirket den nye satsningen, og hvordan har tilgangen på klokker vært? 

– Det var helt klart en ledig plass for en aktør som oss, og i tillegg tror jeg at det som skjer også er selvforsterkende. Folk følger med og ser hva vi tar inn, og tenker at de har lignende klokker de kunne tenke seg å selge. Det er helt klart Rolex som dominerer, men det har vært gøy at andre merker, som vi kanskje ikke hadde forventet, også er godt representert. Jeg tror vi har tatt inn og solgt av de aller fleste merkene vi fører i våre butikker. Det har vært et godt utvalg i forskjellige prisklasser, materialer og klokker til både herre og dame, så absolutt noe for enhver smak. 

Har dere nådd nye grupper med dette konseptet, eller er det mest kjente navn på kundelisten? 

– Av de som selger er det en god blanding av våre faste kunder og helt nye. Av de som kjøper klokker er det kanskje en liten overvekt av nye kunder, og det er gøy at vi har et produkt som tydeligvis har en stor appell. Vi synes også det er fint at vi har kunder fra alle mulige kanter av landet, sier Julie Ulrikke.  

Julie Ulrikke Øynebråten og Joakim Bjerke fra Urmaker Bjerke. FOTO: Signe Fuglesteg Luksengard

JOAKIM BJERKE har også gjort seg noen betraktninger rundt hvem det er som finner Bjerke Vintage & Pre-owned interessant. 

– Det er litt sånn at noen sverger til ny bil hver gang, mens andre kjøper gjerne en brukt. Det er nok det samme i klokkemarkedet, og nå har vi et tilbud til alle. Det er positivt at vi kan gjøre begge deler, og at vi kan stå inne for kvaliteten på samme måte som når du kjøper en ny.  

Den lille bekymringen Joakim hadde før oppstarten viste seg å ikke stemme med virkeligheten. 

– Jeg fryktet variert kvalitet på det vi kom til å få inn, men jeg har blitt positivt overrasket over både variasjonen, og hvor mange flotte klokker vi får tilbud om å omsette. Det gjør det ekstra motiverende for oss at det kommer mange spennende modeller. Vi lar klokkene vi har solgt være synlige i nettbutikken også etter at de er solgt, det er selvfølgelig for å vise hva som kan dukke opp. Det er en jevn strøm av både merker og utvalg. Det har kommet inn noen helt unike klokker også, så her kan du finne det aller meste. Tanken er at utvalget skal være, litt som du vil forvente av Urmaker Bjerke, og at det er et godt spenn både i pris og merker. 

Hva har vært det mest unike som har dukket opp hittil? 

– Høyest puls har vi nok fått av en utrolig flott Rolex Cosmograph Daytona, men det har også vært flere litt sjeldne godbiter. Likevel vil jeg si at det er helheten som gjør det inspirerende og morsomt å jobbe med. Det er tydelig at konseptet har truffet en nerve i markedet. Det at vi står som avsender har vært viktig for opplevelsen av en trygg og enkel handel. Det er nok noen som har kviet seg litt for å både selge og kjøpe på privatmarkedet, og mange av disse setter pris på å få denne muligheten. Tryggheten som ligger i at klokkene du kjøper av oss har blitt sjekket av urmakerne våre og er i god stand er avgjørende, og skulle det skje noe så har du garantien. Det fjerner en del usikkerhet hos de fleste som ønsker å kjøpe en brukt klokke. 

Joakim mener at tryggheten som Urmaker Bjerke kan tilby er det aller viktigste. At hele prosessen er transparent og oversiktlig, at klokkene er sjekket av merkeautoriserte urmakere og at du, både som kjøper og selger, kun forholder deg til Urmaker Bjerke.  

– Prisingen er jo også en viktig del av det, og på mange av klokkene er det en enighet om verdien. Det gjelder i hvert fall for den nedre delen av segmentet, men med klokker som er mer verdt og færre av i markedet er det litt annerledes. Da tror jeg at det oppleves 
som at vi priser klokkene til det som er den reelle verdien, og at det på de dyrere klokkene er greit å få garanti og kvittering. Markedet har vokst i takt med klokkeinteressen, og det er et mer uoversiktlig marked nå enn for noen år tilbake. Da var det litt slik at de som kjøpte og solgte klokker «kjente» hverandre, men slik er det ikke lenger. Derfor var det en fin tid å starte på for en nøytral forhandler som alle kan stole på. 

Rolex Cosmograph Daytona
Rolex Cosmograph "Big Red" Daytona

JULIE ULRIKKE STYRER BUTIKKEN og kan fortelle om en overfylt kontorpult som hun ikke har tid til å rydde, det er mange forespørsler og klokker å holde orden på. Joakim beroliger med at staben allerede er utvidet med en ny medarbeider som skal bidra i arbeidet med å ta unna den store pågangen. 

– Vi har rundt 30 klokker liggende ute i nettbutikken, og et godt utvalg av klokker som er i prosess eller til vurdering. Akkurat nå er det et fornuftig nivå for oss. Da klarer vi å opprettholde den kvaliteten i prosessene vi ønsker, og håndtere det på en god måte. På sikt leker vi med planene om å øke volumet, og så er det spennende å tenke på om vi med tiden kanskje åpner en fysisk butikk. En stor del av opplevelsen med et klokkekjøp er selvfølgelig å se og prøve klokken på armen.  

Det blir noe annet enn å se et bilde av en klokke på nett, og derfor er det mulig å gjøre en avtale for å se og prøve klokkene fra Bjerke Vintage & Pre-owned i butikkene i Oslo. 

SATSNINGEN PÅ BJERKE VINTAGE & PRE-OWNED har vært en suksess, men det har også dukket opp noen små utfordringer. Julie Ulrikke forklarer at selv om det meste var forberedt og godt planlagt var det i den praktiske hverdagen enkelte ting som var overraskende vriene å få helt perfekt. 

– Blant annet har vi oppdaget hvor vanskelig det er å ta bilder av klokkene, men vi får verdifull erfaring og det blir stadig bedre resultat. Det har vært mye å lære underveis, og heldigvis har vi lang erfaring med å selge klokker og gi god service til kundene. Det er viktig for oss at det er en god og trygg prosess. Det synes jeg vi har klart så langt, og det viktigste er at det har vært veldig gøy, og at det supplerer det tilbudet vi har til kundene våre på en god måte. Erfaringene hittil har vært så gode at vi ser for oss at det skal vokse, men i et tempo som fortsatt gir oss kontroll over produktet slik vi ønsker, avslutter Julie Ulrikke.  

Utvalget av klokker har hatt en god spredning av merker og modeller. Julie Ulrikke kan røpe at det også har vært både spesielle og sjeldne klokker tilgjengelig…

Les det nyeste Bjerke Magasinet nå!

I det nyeste Bjerke Magasinet får vi et innblikk i Erling Braut Haaland sin tilværelse som en av verdens stigende stjerner på fotballbanen og hans store interesse for klokker. Vi lærer også mer om klokker sitt forhold til Fotball som idrett. Bærekraftig urmakerkunst er også noe som har kommet i fokus hos flere av urprodusentene. Les også mer om Urmaker Bjerke sine egne storsatsninger Bjerke Vintage & Pre-Owned og Bjerke MasterClass.