Bjerke-huset: en satsning for fremtiden
Oppdatert
16. august 2024
Det er en engasjert fjerde generasjon Bjerke som nå åpner dørene til Europas største klokkehus. «Vi kunne latt være, men vi ønsker å utvikle oss og ta firmaet videre» sier Aleksander Bjerke Opsahl, salgsdirektør. Internasjonale aktører var på vei inn og det var ikke aktuelt å sitte stille og la andre ta over showet når markedet var i ferd med å nå toppen. Behovet for mer plass var allerede presserende og de hadde jaktet på nye lokaler lenge, men uten å finne noe som riktig stemte.
Så da megler ringte og påpekte «Eger er jo ledig», tok de en runde til med styret. Det var definitivt større enn hva de opprinnelig hadde tenkt, men takket være en robust organisasjon kunne man hive seg rundt når muligheten bød seg. «Det er 100 års erfaring som ligger til grunn for disse hypotesene» sier Joakim, som i tillegg synes det er en glede å få gitt nytt liv til både bygget og Egertorget.
Som forventet med et prosjekt av en slik skala, har det vært en lang prosess. I Bjerke-sammenheng er det det største i sitt slag. Skjærtorsdag 2023 landet kontrakten og Alexander kunne lande i stolen. Før det gikk opp for han at «shit! Det er nå det begynner!» Siden da har det gått slag i slag.
At klokkeinteressen er stor nok til å fylle 2700 kvm er de ikke i tvil om. «Ting går i bølger, men en interesse som vekkes gir seg ikke over natten selv om renta går opp eller ned. I vår bransje har mange aktører overlevd børskrakk og en og to verdenskriger. Vi er mer rustet.», sier Joakim.
«Dette skal være en destinasjon og en møteplass og langt mer enn et varehus». Erfaringene fra Oslo Watch Fair har vist at de fysiske møtene og å få påfyll fra andre steder enn på nett, betyr mye. Med eget eventlokale ønsker Joakim seg et hus som kan være levende til flere tider av døgnet og hvor kundene får anledning til å treffe hverandre. «Jeg har kunder som har bitt nære venner etter at de traff hverandre på fabrikkturer eller arrangementer vi har hatt» sier Aleksander. Det gir en merverdi. «Målet må jo være at slike møter også kan oppstå spontant hos oss, at det skal være ok å prate med hverandre».
Med mer plass har de ulike merkene fått stor frihet og blitt oppfordret til å tenke innovativt og vise personlighet. «Det vil bli en markant endring i hvordan vi viser frem klokkene våre nå» sier Joakim. «Med tre eller fire vegger vil personligheten og atmosfæren til merkene komme frem». Det blir langt mer enn bare monter og veggpryd. Mer plass blir det også til serviceavdelingen. Her ønsker Joakim at kundene skal få mer enn bare en litt mer høytidelig opplevelse enn hva de har vært vant til. «En klokkeservice er jo ikke noe man får gjort hver dag», sier Joakim. Kundene skal få anledning til å lære mer, forstå hva som er byttet og hvorfor. «Rett og slett forstå hva som får en klokke til å tikke og hvorfor».
Vintage-avdelingen får endelig eget lokale, etter å ha vært en ren digital løsning i tre år. Det er et etterlengtet tilbud hos kunder og et naturlig steg videre.
Mer enn noe annet byr huset på plass til å bygge relasjoner og muligheter for ansatte til å bonde enda mer med kunden og tilby virkelig 1 – 1 service. «Hvis butikkdøden kommer og kundene forsvinner er det vår feil» sier Aleksander. Tid er virkelig en luksusvare i 2024, i overført betydning. «80% står på oss, selve produktet er ikke den endelige varen».
«Vi selger produkter som er skapt for å vare en mannsalder, det samme gjelder for relasjonen til kunden. Da må vi være til stede».
Joakim gleder seg til å se huset bli tatt i bruk og kunne slippe fokuset på ventilasjonsanlegg en smule. Å lene seg tilbake for lenge er dog ikke planen og planleggingen av 2025 er allerede i gang. «Vi skal fortsette å være innovative, tenke langsiktig og være fremst i bransjen, det tror jeg er det mange forbinder med oss», avslutter Aleksander.