Hopp til innhold

Populære søk

Rolex

Cartier

Dykkerur

Speedmaster

Breitling

Tag Heuer

Longines

Polermester Munk

_DSC2226_ny

Oppdatert

29. januar 2024

Tekst

John Rørdam

Foto

Signe Fuglesteg Luksengard

Peter Munk har vært på plass hos Urmaker Bjerke i flere år og kompletterer verkstedet med både erfaring og kompetanse.  


– JEG ER UTDANNET URMAKER, men jobber nå bare med polering og sveising. Tidligere jobbet jeg hos Klarlund i København, som vel er det nærmeste du kommer Urmaker Bjerke. Det er litt tilfeldighetenes vei at jeg endte opp med å gjøre den jobben som mange urmakere ikke er spesielt glade i, men jeg er fascinert av å jobbe fysisk med metall. Da var det naturlig at jeg spesialiserte meg i den retningen. 

Det første spørsmålet opptar de aller fleste klokkeinteresserte og som nærmest deler dem i to leire: De som er for polering og de som er imot polering. Har du en mening som kan forene motpolene? 
– Ja og nei, og jeg opplever at mange har misforstått det med polering. For det første er det ikke slik at klokken ikke tåler å bli polert. Under en polering forsvinner kanskje 2 % av materialet, og det betyr at hvis du polerer klokken når du har den på service hvert 7.-10. år, så er klokken ganske gammel før det begynner å bli et problem. Det avhenger selvfølgelig av hvordan du bruker klokken din og hvor mye slitasje du utsetter den for. Det er vel slik at det ikke finnes et rett eller galt svar. 

DSCF2769_2_komp
DSCF2769_4_komp

Men la oss si at du har en gammel Rolex Submariner fra 1970, en klokke som er helt original og urørt. Noen vil hevde at den vil falle i verdi hvis den blir polert og at den ikke er «original» lenger. 
– Ja, og det er mange som tenker slik, men det kommer igjen an på hvilken stand den er i og hvordan den fremstår. Fra fabrikantenes side er det slik at de ønsker at den skal se ut som den kommer rett fra fabrikken, men igjen, det er opp til kundene hva de ønsker. 

_DSC2356
PETER FORSIKRER OSS om at nesten alt kan fikses, men at store slagskader er det mest utfordrende. * – Vi kan i prinsippet reparere alt, men ved store skader hjelper det å ha rutine og erfaring. Den erfaringen kommer som alt annet av å ha gjort ting mange nok ganger.

Jeg tror også vi er ganske flinke til å forstå hva kunden ønsker, og gjøre en avveining av når det er nok polering, og hva kunden er best tjent med. Vi kan få alt til å skinne og være fullstendig plettfritt, men da kommer vi inn på utfordringen med hvor store skader det er og hvor mye materiale som forsvinner. Det er unntakene, under en normal polering er det ikke et problem. Det er ikke noen forskjell på det jeg kan gjøre her og det de kan gjøre på fabrikkene. De støter uansett på de samme utfordringene som jeg ville gjort. Den kanskje største fordelen for kundene med at vi kan utføre slike reparasjoner her på verkstedet  er at det som regel er langt kortere leveringstid enn om klokkene blir sendt til fabrikkene.

DSCF2757_2_komp
DSCF2653-Edit_6_komp

Mange fabrikanter har legeringer i helt spesielle materialblandinger, og noen varianter er kanskje mer vanskelige å arbeide med enn andre? 
– Det er riktig, og der kan det dukke opp utfordringer. Vi har tilgang til mange materialer fra fabrikantene, men absolutt alle materialer kommer vi neppe til å få. Titanium sveiser jeg ikke, det er et merkelig materiale som krever enda mer ekspertise. Platinum er også krevende, det er et seigt materiale og er veldig ømfintlig for fargeforandringer. Jeg har respekt for at det er veldig verdifulle klokker vi jobber med, så noen ganger er den beste løsningen å sende utfordringen til fabrikken. Det er sjeldent, men av og til må vi kjenne vår begrensning.  

DSCF2769_komp
DSCF2646-Edit.jpg_komp

Du kan også sveise enkelte skader, hva er typisk for klokkene som du må hente fram sveiseapparatet for å fikse? 
– Det er typiske fallskader som lager hakk eller bulker i urkassen. Jeg har vært borti de mest fantastiske forklaringer, som å åpne champagneflasker med klokken. Det er ikke noe jeg vil anbefale. Sveisingen skjer under et mikroskop, og der kan jeg legge inn nytt materiale i et hakk som blir liggende som en forhøyet topp over skaden, som så slipes ned og poleres, sier Peter før han gir opp å forklare videre. 

– LA OSS HELLER GÅ INN på verkstedet så skal jeg vise dere hvordan det gjøres. Det er egentlig ikke noen hemmeligheter, men det ligger mye i erfaringen og forståelsen av de forskjellige materialene. 

_DSC2045_ny
1| PETER VISER frem urkassen til en Rolex GMT Master som har fått en solid bulk etter et fall.
_DSC2058_ny
2 | SVEISEAPPARATET har litt andre dimensjoner enn i et bilverksted og ligner mer på et mikroskop, sveisetråden levert av Rolex er også hakket mer eksklusiv. Den garanterer en sømløs sveiseskjøt som blir umulig å se.
_DSC2185_ny
3 | NÅR SVEISEJOBBEN er gjort ligger det nye materialet som en liten topp over skaden, men Peter garanterer at det er et perfekt utgangspunkt for resten av prosessen
_DSC2258
4 | NESTE STEG i prosessen er den «grove» delen av jobben, her grovslipes urkassen for å gjenskape riktige vinkler og form. Denne operasjonen lager slipespor som må fjernes. Dette er den delen av slipeprosessen som røper fingerferdigheten. Her mener Peter at det er viktig med en følelse av hva som kreves, i tillegg til riktig verktøy. I motsetning til de fleste urmakere trives Peter Munk best med slipemaskiner og sveiseapparat.
_DSC2323
5 | DET ER OFTE frem og tilbake mellom de forskjellige slipemaskinene, før klokken får den siste finpoleringen. – Det ligger mange år med tålmodighet og læring for å nå nivået som kreves – og da er det er fordel at du synes det er gøy, sier Peter.
_DSC2335_ny
6 | TIL SLUTT er Peter fornøyd, urkassen er så god som ny og klar for å sendes inn på urmakerbenken. Der klokken monteres og leveres til en klokkeeier som sannsynligvis er lettet over at skaden lot seg utbedre.
SoMe_Bjerkemagasin23