Hans Wilsdorf var overbevist om menneskets evne til å innovere og strebe etter perfeksjon.
Utgitt den 13. Juni 2024
Nesten 120 år etter etableringen av merket, er grunnleggerens filosofi mer til stede enn noen gang, fra produksjonen av selskapets klokker til dets engasjementer over hele verden.
Rolex er vertskap for en rekke yrker, levendegjort av ansatte som er eksperter på sine felt.
"Utfordringene jeg sto overfor virket uoverkommelige"
Kun det beste er godt nok
Fra starten har historien om Rolex vært preget av søken etter perfeksjon og ambisjonen om å skyve grensene.
Ved begynnelsen av det 20. århundre stod en visjonær entreprenør i London på randen av suksess. Målet hans? Å introdusere den daværende urmakerverdenen for en ennå ukjent urskive-signatur: Rolex. Et nytt navn, funnet opp i 1908, skulle bli et av verdens mest respekterte merker i løpet av noen få tiår. Hans Wilsdorf, som gjenfortalte om sine tidlige dager i selskapet, nevnte i sine memoarer at motstanden han møtte først virket uoverkommelig.
Entreprenøren startet med svært lite, men han besatt uvurderlige kvaliteter: visjon, utholdenhet og en ekstraordinær evne til å jobbe. Foreldreløs i en alder av 12 år, med ikke annet enn sin besluttsomhet til å hjelpe seg med å overvinne utfordringer, gikk Hans Wilsdorf videre til å oppfinne verdens første vanntette selvtrekkende armbåndsur med en Perpetual rotor – en klokke som har blitt en målestokk for kvalitet og prestisje.
"Altfor komplisert, for skjør, uegnet" – armbåndsuret ble møtt med skepsis. Likevel klarte Hans Wilsdorf å oppnå sitt dristige mål om å etablere Rolex-uret – Oyster Perpetual – som arketypen for vanntette selvtrekkende armbåndsur, et robust og presist tidstykke i stand til å tåle alle forhold. Men han var ikke bare en visjonær som ga Rolex-urene deres grunnleggende tekniske og estetiske egenskaper. Hans konstante søken etter perfeksjon ble ledsaget av en dyp generøsitet og en ustoppelig tro på menneskelig potensial.
Forene ekspertise
Som en integrert og uavhengig virksomhet har Rolex produksjonsressurser som omfatter et bredt spekter av ferdigheter og kunnskap. Urmakere, ingeniører, designere og andre spesialister jobber tett sammen fra design til produksjon av klokkene. Rolex' bedriftskultur er basert fremfor alt på menneskelige verdier, som plasserer både ekspertise og myke ferdigheter i hjertet av merkets ulike aktiviteter.
Rolex er vertskap for en rekke yrker, levendegjort av ansatte som er eksperter på sine felt. Selskapet designer og produserer flertallet av sine klokkekomponenter, fra støping av gullegeringer til maskinering, håndverk, montering og etterbehandling av urverk, kasse, urskive og lenke, samt innfatning av edelstener. Dets know-how er også tilgjengelig over hele verden takket være et eksepsjonelt nettverk for ettersalgsservice.
For å sikre at merkets ekspertise eksisterer inn i fremtiden, har Rolex sitt eget unike opplæringssenter. Dedikert til streben etter perfeksjon og utvikling av sine ansatte, gir senteret, som ligger i Genève, opplæring til ansatte og instruerer lærlinger. Selskapet har som mål å overføre sin stolthet over ferdighetene og mestringen av sin kunnskap til yngre generasjoner.
Et ur ulikt de andre
Oyster Perpetual-kolleksjonen bygger på suksessen til den originale Oyster lansert i 1926. Som verdens første vanntette armbåndsur – med sin patenterte kasse – spilte den en banebrytende rolle i utviklingen av det moderne armbåndsuret. Gjennom årene har Oyster utviklet seg til en samling av klokker som integrerer nye funksjoner og innovative teknologier. Alle modellene deler grunnleggende egenskaper og en sterk visuell identitet. I dag består samlingen av 12 kolleksjoner, delt inn i to kategorier: Klassiske klokker som Datejust og Day Date, og profesjonelle klokker, inkludert Explorer og GMT-Master II.
Som pioneren av det moderne armbåndsuret, er selskapet opphavet til mange store innovasjoner innen urmakerindustrien og har sendt inn over 600 patenter i løpet av sin historie.